PAVEL REJCHRT
............. * 20. dubna 1942, Litomyšl
Spisovatel, výtvarník a kazatel. Z politických důvodů nemohl studovat akademii výtvarných umění, na kterou byl přijat, protože jeho otec (a posléze i oba bratři) byli českobratrští faráři. Přesto se však celoživotně věnuje malbě, restaurování a příležitostně i kazatelství. Paralelně s tím píše: básně, dramata, prózy, kázání a teologické reflexe.
Publikovat mohl až po revoluci, a tak mu od devadesátých let krátce po sobě vychází přes dvacet titulů, které si autor sám ilustruje a jejichž inspirace namnoze těží z textů vzniklých již v letech minulých. Z básnických sbírek jsou to: Ach nikdy už ne osud (1995), Labyrint země Sinear (1999), Před tváří Boží (1999), Předvečer úplnosti (2001), Světlo v čas večera (2003), Anastasis (2006), Starými nepokoji (2009), Lyrika liter (2015), Varta verše (2015), Lunetové okno (2017). Jeho básně také prostupují prozaické texty životních bilancování: Vyznání nejistého chodce (2013), Marností k naději (2017) nebo jeho zatím poslední knihu Zpytování cesty (2022).
Výrazově se pohybuje od veršů pravidelně rýmovaných po volné, od textů téměř písňových po básně v próze, od několika mála slok po rozsáhlé epicky konstruované zpěvy. Obsahovou inspirací je mu optika jeho osobní náboženské zkušenosti: od drásavě zpytujících reflexí přes útěšně hladivé tóny po ironicky vtipné postřehy. Svou poezii tvořenou vždy s myšlenkou na adresáta často veřejně přednáší.
Účinkují: Jiří Hajdyla, Terezie Holubová, Michal Bumbálek, Lukáš Rieger
Úvodní slovo: Pavel Rejchrt
Film: Petr Baran a Anežka Šujanová
Hudební doprovod: Dada Klementová
PÍSEŇ VERBÁLNÍ
Komus to zpíval, nežli svým nocím
za dlouhá léta poloslepých cest?
Samoten, chyběli ti přátelé i soci,
zbyl pouze palimpsest
literárních zápasů o zteč duchovních srázů
prostředky jazyka, jenž kotví u mrtvých
a k živým nepřesáhne, leda v jiném času
říší sotva kdy tady nastavších -
Po vojenských přehlídkách i po zápasu
národa o holé bytí
nezbývá z jazyka o mnoho víc
než kliknutí k diskusím v síti.
Neústupně obhajuj ztracenou baštu,
snad domluvíš se s mrtvými svými,
že příslušelo ti pronikat prachem
významy života prakořennými.
Znals dobře stav, kdy k Absolutnu
míří náš um a na něm troskotá.
Odloživ loutnu minnesangu i farářskou kutnu
kutal jsi k samým kostem života,
v nahotě výrazu, bez brýlí filosofa,
rytmus a poloha slov řekla vše,
co odkrýt může z duše lidské strofa
v písni až nadmíru bezúčelné.